Zehirli | Konular | Kitaplar

Müteşabih ayet ve hadisler

Kur’an-ı kerimde manası açık olan âyetlere Muhkem âyetler, manası açık olmayan, tefsire, izaha muhtaç olanlara Müteşabih âyetler adı verilir. Müteşabih olanlara açık manalarını vermek akla ve dine uygun olmazsa, uygun mana vermek, yani Tevil etmek gerekir. Açık manalarını vermek günah olur. Âyetler gibi hadis-i şerifler de, muhkem ve müteşabih diye ikiye ayrılır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:

(Kur’anda yedi şey bildirilir: Yasak, emir, helal, haram, muhkem, müteşabih ve misaller. Helali helal, haramı haram bilin, emredilenleri yapın! Yasak edilenlerden sakının! Misal ve hikâye olanlardan ibret alın! Muhkem olanlara uyun! Müteşabih olanlara inanın!) [Hakim]

(Gece seher vakti, Allahü teâlâ dünya semasına iner), (Resulullah, Allah gökte diyen cariyeyi tasdik etmiştir) hadis-i şerifleri müteşabihtir. Mücessime ve Müşebbih fırkaları, (Allah cisim gibidir. Arş üzerinde oturur, iner, yürür) gibi şeylere inandıkları için kâfirdir. (Tatarhaniye, Milel ve Nihal)

[Mısır, Şam, Kudüs kadılıkları da yapmış olan Şafii fıkıh ve hadis âlimlerinden Muhammed ibni Cemaanin (Erreddü-alel-müşebbihi fi-kavlihi teâlâ Errahmanü alel Arş-isteva) kitabı bu konuda çok güzeldir.]

Mevlana Halid Bağdadi hazretleri buyuruyor ki: Allahü teâlânın yönü, karşıda bulunması yoktur, madde, cisim değildir. Sayılı değildir. Ölçülmez. Onda değişiklik olmaz. Mekanlı değildir. Bir yerde değildir. Zamanlı değildir. Öncesi, sonrası, önü arkası, altı üstü, sağı solu yoktur. Bunun için, insan düşüncesi, insan bilgisi, insan aklı, Onun hiçbir şeyini anlayamaz. Onun nasıl görüleceğini de kavrayamaz. El, ayak, yön, yer ve bunlar gibi, Allah için caiz olmayan kelimelerin, âyet ve hadislerde bulunması, bizim anladığımız ve bildiğimiz, bugün kullanılan manalarda değildir. Böyle âyet ve hadislere Müteşabihat denir. Bunlar, kısa veya uzun olarak, Tevil olunur. Yani, Allaha yakışacak başka mana verilir. Mesela, (Allahın eli, onların ellerinin üstündedir) ve (Arş’ın üzerine istiva eden Allah, nerede olursanız olun, sizinle beraberdir) mealindeki âyetler için, burada ne murat edilmişse, öylece inandım demeli. Allahın ilmi, bizim ilmimize, benzemez. Onun eli de, elimiz gibi değildir, istivası da bizim istivamıza benzemez, beraber olması bizim beraber olmamıza benzemez demelidir. (İtikatname)

Selefiyeciler, bu âyetin beraber olma kısmını tevil ediyorlar da, istiva kısmını tevil etmiyorlar. Tevil etmeyince ikincisindeki tuhaflığı görüyorlar da, birincisindekini göremiyorlar. Birçok âyette, (Onlar kördür) buyuruluyor. Kur’an-ı kerim ve hadis-i şerifler Kureyş lügatı ve lehcesi iledir. Kelimelere, 1400 yıl önce, Hicaz’da kullanılan manaları vermek gerekir. Zamanla değişip, bugün kullanılan manaları vermek yanlış olur.

Zıllullah için, Allahın gölgesi diyorlar. Âlimler, zıl=gölge kelimesine himaye, koruma gibi manalar vermiştir. Mesela, (Ali, Veli’nin gölgesinde geçiniyor) denince, Ali’nin Veli’nin himayesinde olduğu anlaşılır. (Allah, gölgesinden [himayesinden] başka hiçbir gölgenin bulunmadığı kıyamette, yedi sınıf insanı kendi gölgesinde gölgelendirir.) [Buharî], (Sultan, yeryüzünde Allahın gölgesidir.) [Taberânî] mealindeki hadislerde geçen gölge himaye demektir. Sultan, Allahın gölgesidir demek, (Sultan Allahın emirlerini uygulamak yetkisine sahip) demektir. (Din, kılıçların gölgesi altındadır) hadis-i şerifi ise, (Din, devletin himayesi ile yayılır) demektir. Nasıl ki, Beytullah=Allahın evi kelimesini, hâşâ Allahın barındığı ev olarak anlamıyorsak, gölge, el, yüz, istiva gibi kelimeleri de böyle anlamak gerekir.

01092002


4 yorum

Müteşabih ayet ve hadisler

iyi de selefin dedigi de zaten aynen bu. Halbuki bizde misalen ALLAH gecenin son 3de birinde Dünya ya iner Hadisini acik bir sekilde yorumlayarak, Rahmetiyle iner demislerdir. Selefiyye derki bunun niteligini bilemeyiz. Bu Mütesabihdir bunu ancak ALLAH bilebilir, biz ayette yazana oldugu gibi inaniriz derler.

Simdi seleff karsitlari da diyorki, Ah bak ALLAH cisim tasvib ettiler bu küffürdür sapikliktir diyorlar. Halbuki selef ayeti oldugu gubu kabul ettigini söylemekte ve yorum yapilmasindan yana degildir. Oysa bizdekiler yaorum yaparak acik sekilde bu rahmetin inmesidir diyor. Böylece sizin dediginie ters düsmekteler. Yani mütesabih hadisi acik gibi kabul ediyorlar. Asil bu yanlsitir bence

vesselam

15.12.2009 - misafir

Halbuki bizde misalen ALLAH

Halbuki bizde misalen ALLAH gecenin son 3de birinde Dünya ya iner Hadisini acik bir sekilde yorumlayarak, Rahmetiyle iner demislerdir. demek açık bir şekilde inişin rahmetiyle olduğunu yorumluyorsun.hani sizde akıl yürütmek yorum yapmak yoktu bu ne yaman çelişki.allahın eliyle derken nasıl yorum getircen veya allahın ipine sımsıkı sarılmayı nasıl açıklıycan bunlar mecaz anlamda kullanılmış.tüh yaa siz tefsire karşısınız akıl ve yorumda yok bu selefilikte kıyas da yoktu değilmi içki içmek haram diyor kuran ama esrar,eroin,morfin,kokain geçmiyor kuranda kıyas yapmak yasak ne yapacağız yaaa şimdi tıkandı selefilik.ya bırakın bu sapıklığı tövbe edin artık.

20.06.2011 - misafir

Konu gayet açık.

İslam dünyası gayet açık konularda bile ayrışmasını nasıl beceriyor anlayamadım. Ben dini bilgiler konusunda ilim sahibi değilim. Al-i imran suresi bu konu tam olarak açıklanmış.müteşabih ayetlerin ancak allah tarafından bilindiği belirtiyor allah(cc). zaten islamda tam anlamıyla teslimiyyet değilmidir? inandık.allah(cc)ne dediyse inandık ve teslim olduk. ayetde;ilimde derinleşmiş olanlar o'na inandık derler diyor. yani anlamını bildiği konusunda hiçbir işaret verilmiyor. yanlış mı düşünüyorum?

03.05.2012 - misafir

Konu Müteşabih Ayet ve

Konu Müteşabih Ayet ve Hadisler ! Öyle Her hangi Bir Ayetle Konuyu Sarsacağınımı Sandın !

17.06.2012 - misafir